BLOM DAPAT YANG ANDA CARI >>> MASUKAN KATA KUNCI ANDA DI KOTAK SEARCH MBAH GOOGLE INI

HASIL PENCARIAN

adsense Camp

Selasa, 04 Mei 2010

INDIA YANG HEBAT

Sebagai pesaing utama dalam gelombang ekonomi dunia, India adalah negara yang sangat unik dan memiliki segala kepakaran untuk muncul sebagai negara kuasa ekonomi bersama dengan China. Dengan transformasi ekonomi yang pesat membangun, India turut memiliki cukup ramai golongan muda yang pakar dalam berbagai bidang teknologi dan computer.

Bukan sedikit syarikat global yang menjadikan negara India sebagai ‘hub’ perusahaan mereka, malah orang India sering bekerja sebagai ‘specialist’ dalam perusahaan-perusahaan besar dunia. Ini bukan sahaja kerana orang India memiliki kecenderungan yang tinggi dalam bidang teknologi, tetapi juga mereka mempunyai budaya kerja yang menakjubkan. Di Amerika sahaja, ada lebih 38% doctor dan 12% ahli Ilmuan yang berketurunan India. Kerana pendidikan mereka telah mencipta nama di Amerika dan Dunia.

Suatu perkara dasar yang harus kita contohi India adalah ‘pendidikan’. Pemimpin dan rakyatnya sama-sama memberi penekanan yang kuat terhadap pendidikan mereka. Sebab itu pendidikan sudah lama berbudaya dalam kehidupan orang India. Universiti atau Kolej di India, meskipun dengan infrastruktur yang sederhana. Tapi R&D (Research and Development), sistem pendidikan dan pencapaian mereka adalah yang diiktiraf dan dikagumi dunia.

Seperti juga Mahatma Ghandi, seorang tokoh India yang hebat. Mahatma Ghandi bukan sekadar kebanggaan India, tapi juga menjadi ‘ikon demokrasi’ kebanggaan dunia. Secara peribadi saya turut meminati tokoh ini dan tidak pernah bosan membaca berulang buku-buku atau Biografi tentang Mahatma Ghandi.

Ulasan ini mungkin amat sedikit berbanding kejayaan sebenar India, semoga dapat memberi gambaran yang besar tentang India yang dinamis. Agar kita dapat mencontohi dan belajar sebanyak mungkin dari kehebatan India. Apalah ertinya slogan ‘ultra-nationalism’, kalau sekedar menjadikan kita semakin dangkal dan ketinggalan ditengah-tengah arus ekonomi global.

Kita ada pilihan, untuk ‘bergerak bersama’ atau jadi penonton saja.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

RECENT ACTIVITY ON FACEBOOK

heRMx